Jak na koloběžce nafoukat kola?

pumpicka_m_20160830Pro muže to asi nebude složitá otázka. A možná ani pro řadu žen, ale přiznám se, že mě tahle celkem jednoduchá záležitost před časem celkem zaskočila.
Umím ušít zimní bundu, vyvrtat díru do panelu i vymalovat, ale jednoho dne (na začátku mého ježdění) mě zaskočila úplná maličkost – měkké přední kolo mé koloběžky. Důvod je jednoduchý: na veškerý servis týkající se kola i koloběžky mám manžela. Dělá to ochotně a zdá se, že ho to i baví. Opraví, vyčistí a seřídí i to, o čem nemám potuchy, že se dá nějak seštelovat a že to je aspoň jednou za čas třeba. Já se pak jen vozím.
Zkrátka o servisní stránku svých bicyklo-koloběžkových strojů se starat nemusím, stačí nahlásit závadu. 🙂 A jak jsem zjistila, nejsem sama, takových je nás víc. A vůbec si nestěžujeme, naopak! Jenže objeví-li se měkké přední kolo ve chvíli, kdy manžel či partner není po ruce, jsme v koncích.
Přiznávám, že s „píchnutou duší“ (defektem kol) stále spoléhám na muže – koloběžkáře a cyklisty – snad by mě ve štychu nenechali. Teoreticky sice vím co a jak, byla jsem u toho několikrát, ale jestli dokážu svlíknout plášť z ráfku, vydolovat píchlou duši, zalepit dírku a hlavně vše poskládat zas dohromady, zatím asi zkoušet nebudu.

Ničeho se, holky, nebojte a přizvěte na pomoc pumpičku...
Ničeho se, holky, nebojte a přizvěte na pomoc pumpičku…

S nafoukáním kol, tedy správně řečeno s nahuštěním pláště, je to ale jiné. Občas kola prostě změknou – asi už toho všeho mají dost a potřebují si odfouknout. A tak jsem jednoho dne vyjela a po pár metrech zjistila, že si přední duše mé koloběžky odfoukla až moc. Co teď s tím? Jasně, že vím, že stačí použít pumpičku, a že je to jednoduché, ale když jsem si měla poradit sama, tak mě to zaskočilo. Prostě se vyrojila spousta otázek: Co když to vyfučí úplně? Nepovoluje či neutahuje se někde i ventilek? Jak moc to musím nafoukat? Nepřefouknu kolo tak, že bouchne? A co když ďourka na pumpičce nebude na ventilek pasovat? Jako se třeba stalo mě. Ať jsem foukala, jak jsem foukala, vzduch utíkal kolem a kolo měklo. Naštěstí se objevil manžel a odhalil mi všechna tajemství pumpiček a ventilků. Tentokrát neservisoval, ale jen asistoval a napovídal. Bylo to něco jako krátký kurz: Jak správně a jak vůbec nahustit pláště pneumatiky na koloběžce. A tak teď pro všechny holky přináším malou nápovědu (ovšem bez záruky). 🙂

Jak na to?

Sundejte z ventilku čepičku
Sundejte z ventilku čepičku

1. Začínáme! Otočte kolo koloběžky tak, aby ventilek byl dobře přístupný – mně vyhovuje, když je natočený až dolů k zemi.
Odšroubujte z ventilku čepičku. Některé ventilky je třeba povolit, ale na koloběžce nejspíš máte (stejně jako já) nějaké „samoobslužné“, jak jim říkám a ty povolovat není třeba.

 

Malá cestovní pumpička a velká pumpička s budíkem (tlakoměrem)
Malá cestovní pumpička a velká pumpička s budíkem (tlakoměrem)

2. Jakou pumpičku? Použít můžete malou, myslím, že se jí říká cestovní, pumpičku, kterou s sebou možná vozíte na každou vyjížďku, ale lepší je „velká“ pumpička s budíkem (tlakoměrem – manometrem). Říká se jí, myslím, servisní. S tou se jednak tak nenadřete, foukání je s ní pohodlnější a také na stupnici uvidíte, jak moc ještě můžete či musíte kolo dofukovat. A pozor! Ještě si zkontrolujte, jakou má pumpička koncovku.

Koncovky pumpiček
Koncovky pumpiček

3.  Správná koncovka. Někdy je na pumpičce koncovka se dvěma ďourkami, někdy je tam jen jedna, co je ale důležité, potřebujete tu, která je přesně tak velká, jak velký je ventilek. Zkrátka když je kolík větší než ďourka nebo naopak menší než ďourka, tak to prostě moc dobře nefunguje (co si budeme povídat). 🙂 Prostě pak se vám nepodaří pumičku s ventilkem propojit nebo vám bude vzduch kolem ventilku neustále utíkat. Teď tedy nasadit koncovku na ventilek a pumpujte! 🙂

Pumpička s páčkou na šlaufku
Teď stačí pumpovat!

4. Pumpujte!  Pokud to nejde, nic nefučí a kolo se ne a ne vrátit do formy, pak asi nemáte pumpičku dobře nasazenou a s ventilkem se přetlačujete. Takže to zkuste napravit. Šlaufek sundat, znovu nasadit, případně koncovku odemknout a po nasazení znovu zamknout. (Některé „velké“ pumpičky mají na konci šlaufku páčku, kterou koncovku k ventilku zamknete.) Jakmile se začne dařit, určitě uslyšíte, jak se vzduch nadšeně přesouvá do pláště uvnitř kola. A tak pumpujte a pumpujte!

5. Kdy už je hotovo? Až pumpování půjde ztuha, je skoro hotovo. Jak na tom pneumatika je, můžete ověřit prsty, správně nafoukané kolo skoro nepromáčknete. Ale tahle kontrola není spolehlivá, na kolik jste nafoukaly, totiž neodhadnete. Tvrdé se vám bude zdát, i když úplně tvrdé nebude. Takže lepší je při tom foukání pečlivě sledovat ten budík na pumpičce.

Pumpička s budíkem (manometrem)
Na kolik foukat? Budík na pumpičce vám napoví – ještě by to trochu chtělo

Jenže na kolik kola nafoukat? To si ani nemusíte pamatovat, minimální a maximální hodnoty najdete na každém plášti kola. Na mé koloběžce s plášti Schwalbe jsou uvedeny údaje pro jednotky bar a PSI. A stejné jednotky jsou obvykle u stupnic na ciferníku pumpičky. Takže si můžete vybrat, buď sledujte bar a foukejte na rozsah uvedený na plášti v barech (u mě je to 4,0–6,0) nebo sledujte PSI a foukejte dle uvedených údajů u písmen PSI (já tam mám doporučeno 55–85). Zpočátku jsem foukala kola malinko přes spodní hranici doporučených hodnot a to se mi zdálo moc. Měla jsem obavy, zda se mi pak příliš tvrdá guma při jízdě někde lehce neprorazí. Ale prý je to naopak – správně nafoukaná guma to lépe zvládne a nebezpečí defektu je menší. A pak údaje uvedené výrobcem jsou prostě pro daný plášť optimální, tak co zkoumat.
Jediné co řeším, jestli se chystám na cestu po asfaltu nebo po nezpevněném povrchu, třeba lesem. Pokud pofrčím po asfaltu a zpevněných cestách, pak foukám skoro naplno, tvrdší gumy budou po cestě jen ševelit a jede to jak po másle. Pokud pojedu po nezpevněných cestách, dlažebních kostkách a hrbolaté cestě, jsou lepší měkčí gumy. To ale neznamená, že gumu vyfouknu natolik, že se po zatížení celá promáčne a sedí na ráfku, to v žádném případě, pořád se držím doporučených hodnot. Na méně nahuštěném plášti to na asfaltu není nic moc, ale v terénu si to pochvaluju a ani to tak nedrncá.

Ventilek
Nakonec na ventilek našroubujte čepičku.

6. Hotovo! Nafoukáno? Tak stačí sundat šlaufek pumpičky, našroubovat čepičku a vyrazit!

Pokud si na to netroufáte a manžel či partner je v nedohlednu, pak jsou tu ještě dvě možnosti: požádat o pomoc šikovného souseda, kamarády či technicky zdatnou kamarádku nebo prostě zajet do cykloservisu. Nejspíš se vám jako ženě nikdo divit nebude, pokud si ale připadáte hloupě a jste třeba blondýna (a umíte si ze sebe dělat legraci), sveďte to na barvu vlasů. Nebo to trošku zdramatizujte, ostatně s měkkým kolem nikdy nevíte, jestli tam někde na duši není dírka. Myslím, že kombinace žena, defekt a navíc ještě koloběžka pány v servisu bezesporu zcela odzbrojí! 🙂

Napište mi, jak to máte vy, poradíte si? Kdo vám servisuje koloběžku?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *