Jízda po cyklostezce

cyklostezka_m_5_2015Nevím jak vy, já na koloběžce jezdím, kde se dá. Jezdívám po silnicích a silničkách mimo město, po turistických cestách i cestou necestou… A také celkem často využívám cyklostezky, i když to má svá úskalí.
Při pěkném počasí, o víkendech nebo odpoledne a podvečer, se ale pražským cyklostezkám snažím vyhnout. Je tu na mě moc plno. Cyklostezku užívají chodci, cyklisté, bruslaři, pejskaři, lidé s kočárky i koloběžkáři. Potkáte tu dospělé, seniory i děti. Není se co divit, vyasfaltované cesty jsou oddělené od automobilového provozu, takže se na nich všichni mohou celkem bezpečně pohybovat, sportovat a vyřádit se. Pokud jsou ovšem všichni ohleduplní a dodržují pravidla, která na cyklostezkách platí. A to je bohužel někdy problém a já si můžu hlavu ukroutit. Na co narážím nejčastěji?

cyklostezka - piktogramy
cyklostezka se společným provozem pro chodce a cyklisty

1. Na bezohlednost bruslařů – sama jsem na in-linech donedávna jezdila, takže vím, že není jednoduché jezdit na stezce při větším provozu, rychle zabrzdit, zvládnout jízdu z kopce ani se vyhýbat dětem či pejskařům. Přesto se někteří bruslaři často chovají, jakoby na stezce byli sami. Počítejte s tím, že bruslaři, přestože se pohybují v pravé části stezky, při bruslení zabírají největší šířku stezky, mění svůj průjezdný profil (při jízdě se přesouvají zprava doleva) a často jezdí poměrně rychle. Takže pozor hlavně při míjení a předjíždění.

2. Přestože každý cyklista ví, že se jezdí vpravo a v autě se při rozjezdu podívá do zrcátek, na cyklostezce jakoby to bylo jedno. Mnoho cyklistů zapomíná, že při vyjíždění od kraje je nutné zkontrolovat situaci za sebou a podívat se, jestli tam zrovna někdo nejede. Bohužel to dělají nejen děti, ale i dospělí. Proto, když se blížíte k jezdci stojícího u kraje stezky, raději zbystřete a sami se na koloběžce při vyjíždění od kraje stezky vždy  ohlédněte.

3. Přestože jsou chodci nejpomalejším a asi nejzranitelnějším účastníkem pohybu na cyklostezkách, svá pravidla často neznají a někdy slovní potyčky končí rázným „…se nezblázni!“ No nezblázním, ale štve mě to. Nejenže jsou někteří chodci schopní z ničeho nic změnit směr chůze, zastavit se a povídat si v nejužším místě stezky, ale hlavně chodí, kde se jim chce. Takže, a moc prosím, pošlete to dál – po stezkách s odděleným provozem se chodí v pruhu vyznačeném pro chodce a na cyklostezce se společným provozem pro chodce a cyklisty, se chodí VPRAVO! Přestože jsou pruhy sem a tam často odděleny přerušovanou čarou uprostřed stezky a na zemi jsou směrové piktogramy chodců a jízdních kol, štrádují si to chodci dost často v protisměru.
Co s tím, nevím… Občas řeknu, požádám, upozorním… občas se nemám zbláznit, občas snad vyvolám zamyšlení a také často mávnu rukou a zakroutím hlavou.

Jednu dobu jsem si nebyla jistá, piktogramy na zemi jsou sice jasné = chodci i kola tam a v opačném směru zase zpátky… Ale realita je často jiná… Na jaře se mi ale dostala do ruky skvělá publikace Česko cyklistické, které vydal Státní fond dopravní infrastruktury. V téhle Malé encyklopedii cyklistické infrastruktury (návod na použití prostoru na kole i bez něj), jak zní podtitul, najdete snad vše o cyklistických dopravních opatřeních, pravidlech pro cyklisty na pozemních komunikacích i pohybu cyklistů, chodců a bruslařů na všech typech cyklostezek. Slovní vysvětlení je doprovázeno barevnými fotografiemi, takže je vše názorné a snadno pochopitelné.
A protože i na koloběžce jste účastníkem silničního provozu – jste zkrátka jako kolo, i když nemáte přehazovačku a nemůže vám spadnout řetěz – využije tuhle publikaci i každý koloběžkář.

12 komentářů

  1. Dobrý den,

    Zadrakův příspěvek je pravdivý.
    Podle Ústavy platí, že povinnosti lze ukládat pouze na základě zákona, takže dokud nebude v zákoně č. 361/2000 Sb. stanovena povinnost pro chodce, po jaké straně stezky pro chodce a cyklisty bez oddělovacího pruhu pro chodce a cyklisty mají jít, bude na takových stezkách vládnout chaos. Přivítám uzákonění chůze po jedné straně, vpravo, anebo vlevo, jen když to pravidlo bude už konečně platit ze zákona! Byl bych pro pohyb všech vpravo. Při jízdě na kole mi na úzké stezce protijdoucí chodci nikdy neuhnou tak, že sejdou ze stezky (např. paní s kočárkem logicky nebude sjíždět ze stezky někam např. do kopřiv nebo ze svahu), když já je nemohu objet kvůli protijedoucími cyklistovi, kterého oni nevidí. Takže já musím zastavit, protože je nemohu objet, ale oni,pokud mě začnou objíždět, tak vjedou do dráhy cyklistovi, který jel proti mně. Zpravidla tak kvůli jednomu protijedoucímu cyklistovi musím já i ti chodci zastavit. Pokud by se chodci pohybovali se mnou vpravo v jednom směru, doprava bude plynulá, nikdo nebude muset zastavit, a já jako cyklista pouze přibrzděním zpomalím a po průjezdu protijedoucího cyklisty chodce jdoucí vpravo objedu. Pravidlo všichni vpravo má opodstatnění hlavně kvůli bruslařům. Jedoucí bruslař zabírá na stezce nejvíce místa již jen z podstaty bruslení. Když se k tomu přidá rychlost a u většiny bruslařů nekoordinovanost pohybu a nezvládnutí brždění (no i ten kdo ho zvládá, nemůže zastavit na místě), žádný cyklista jedoucí vpravo by jistě nechtěl potkat protijedoucího bruslaře vlevo (pokud by byla uzákoněna chůze vlevo a bruslař by byl brán jako chodec), kterého nemůže objet, protože proti němu jede cyklista ve stejném směru jako bruslař, a ve výsledku proti němu jedou cyklista i bruslař. Stejně tak, pokud by byla uzákoněna chůze vlevo a bruslař by měl povinnosti cyklisty, tj. jezdit vpravo, nevím, jak by takový bruslař jedoucí vpravo zvládl stejnou situaci. Objet by chodce nemohl, ti mu neuhnou, brzdit neumí, nebo když umí, na místě nezabrzdí, takže jedině vyjetí vpravo z asfaltové stezky a nevyhnutelný pád na nezpevněném povrchu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

WordPress spam blocked by CleanTalk.