Koloběžky, skládačky a další cyklospeciality

cyklospeciality_m_20151204Rozhovor jsme si domluvili po mailu, a přesto jsme se setkali osobně. Neplánovaně a úplnou náhodou… A kde jinde než v obchodě s koloběžkami a moderními „skládačkami“. Ondřej Brunecký je totiž mužem, který před časem přišel s nápadem provozovat obchod s různými cyklistickými specialitami. A také ho zrealizoval.
Své Cyklospeciality, síť obchodů s městskou a speciální cyklistikou, provozuje již několik let a kromě nádherných kol v obchodě objevíte i koloběžky a spoustu různých cyklodoplňků. Ondra, původní profesí interiérový designér, vztah k pěkným designovým věcem nezapře – svůj obchod plní jen samými originálními kousky. Na začátku celého projektu ale nebylo nic jiného než skládací kolo Brompton, které Ondra začal využívat v Londýně jako nejefektivnější a nejpříjemnější způsob dopravy. Zkrátka skládačku využíval, aby se dostal do práce včas. A zbytek, jak sám říká, už byla jen souhra životních okolností a výzev, které nenechal ležet na zemi…

Onřej Brunecký - majitel Cyklospecialit
Onřej Brunecký – muž, který to celé vymyslel a zrealizoval

Co či kdo vás přivedl na myšlenku založit obchod s tak trochu jiným cyklo sortimentem? Opravdu byl inspirací „jen“ pobyt v Anglii?
Ono to samozřejmě nebylo tak, že jsem si jedno odpoledne při anglickém čaji s mlékem (na kterém jsem mimo jiné opravdu závislý) vymyslel celý koncept Cyklospecialit a Anglické legendy. V Anglii jsem sice pochopil svobodu, kterou ve městě člověku kolo dává, ale vlastní myšlenka začít provozovat vlastní obchod se zrodila o dost později. Po návratu do Čech jsem se dál věnoval své profesi, provozoval interiérové designérské studio a do práce jsem dojížděl na kole Brompton, které jsem si z Anglie přivezl. Kolo ale budilo takový zájem okolí, že jsem se („hecován“ výborným kamarádem) rozhodl oslovit výrobce skládacích kol Brompton se zájmem začít produkt k nám dovážet a distribuovat. A podařilo se! Pak už to šlo tak nějak s velkým zapálením a bez hlubokého přemýšlení. Nebylo to jednoduché, ale pokud něčemu věnujete maximum energie, zákonitě se to musí vrátit. A tak se stalo, že k anglické legendě postupem času přibylo další speciální a výjimečné zboží a byly na světě Cyklospeciality. Je třeba říct, že tuto cestu ovlivnili i další lidé, svůj podíl na tom má zejména Darek Gale – jeden z iniciátorů brněnského hnutí Brno na Kole, se kterým jsem několik let spolupracoval.

Jezdíte na kole či na koloběžce? A kolik toho ročně najezdíte?
Jezdím převážně na kole, i když koloběžka mě hodně oslovila. A bylo by skvělé mít více času i na ni, zejména kvůli zádům, s kterými mám díky nutné „počítačové existenci“ dost problémy. Nicméně asi  98 % cest do práce a z práce jezdím na skládačce Brompton. Kolik přesně najezdím, nevím, protože tachometr nemám, nicméně vzhledem k tomu, že jedna cesta tam a zpět je něco málo přes 30 km, tak to odhaduji podle četnosti jízd a sezónní frekvence na něco přes 2000 km za rok. Oproti tomu na sportovním horském kole – vzhledem k tomu, že máme dvě malé děti, nenajezdím ani 300 km za rok (často je na tyto výlety daleko logisticky jednodušší vzít skládačky)… A to je právě ten paradox, který si řada lidí neuvědomuje. Na dobré skládačce totiž díky její univerzálnosti najezdíte daleko víc kilometrů než na svém vymazleném treku či „celopéru“. 🙂

Ondřej Brunecký v Londýně
Ondřej Brunecký v Londýně – na své skládačce a ve fráčku

Předpokládám, že skládací a stylová městská kola patří k vašim oblíbeným. Jaké modely máte nejraději, na čem osobně jezdíte?
Ono je to v podstatě jedno, na čem jedete. Podstatné je, že jedete, protože to vám dává tu svobodu přesunů, ale i malinko osvobozuje přecpané město od smogu a stresu za volantem v kolonách. Aby to člověk pochopil, musí to sám zažít tak, jak jsem si to zažil já v Londýně. Strašně blbě se to předává jakýmkoliv textem či reklamou. Zejména při naší „pozitivní“ mentalitě kdy je cyklista, pokud jezdí po městě na kole, považován za sebevraha a nepřítele automobilů 🙂 (viz například moje reakce na „oduševnělý“ text J. X. Doležala o jednostopých teroristech.  Musíte prostě nejdřív vytáhnout nějaké kolo ze sklepa a začít jezdit… Osobně mám nejraději právě skládačky, tedy ty co jsou opravdu skládací, protože umí žít s vámi a s městem, slouží a nepřekáží a dávají možnost kombinovat s MHD, autem či vlakem – v tom je právě největší síla a svoboda skládačky.
Samozřejmě stylová městská kola a retrokola jsou nádherné designové kousky a do města jednoznačné patří pro svou pohodlnost a bezúdržbovost. Je skvělé, že krásných kol vpředu s košíkem je vidět ve městech čím dál více a že je spolu s „nákladem v sedle“ na co koukat! 🙂

Jaký je o výrobky, které nabízíte, u nás zájem? Co patří ve vašich obchodech k nejprodávanějším?
Samozřejmě je to jako se vším malinko novým. Lidé potřebují nabýt důvěru, že to má i někdo jiný, že to funguje… Češi jsou v tomhle ohledu hodně upnutí na zavedené značky, které znají, a často si nejsou schopni připustit, že věci mohou být i jinak. Že jim nová značka může nabízet daleko vyšší hodnotu, než ta, kterou má „každý“ nebo ta, kterou znají roky. Trošku bojujeme s klišé, které tu vybudovala éra „Esky a kol Ukrajina“ z doby, kdy nic jiného nebylo. Tedy, že na skládačce se musíte zákonitě nadřít a městské kolo je těžký šlapohyb s jedním převodem. Přitom to vůbec není pravda, moderní městské kolo či retrokolo nabízí v mnoha ohledech daleko větší užitnou hodnotu a pohodlí ve městě než kolo sportovní. Nemluvě o technické vyspělosti a výbavě současných městských kol a skládaček. Čím dál víc k nám do obchodů přicházejí lidé, kteří třeba vycestovali a pochopili, že jednostranný a v evropské perspektivě výjimečný boom horských kol u nás je do jisté míry formou extremismu (češi to rádi „ode zdi ke zdi“) a raději si přijdou pro něco daleko pohodlnějšího, z čeho je nebolí krční páteř a na čem odvezou nákup či pejska… Ať odpovím na otázku – tak nejprodávanější jsou anglické skládačky Brompton a stylová městská retrokola Anita a Pashley. Velkou část prodejů také tvoří výjimečný dětský sortiment – zejména ultralehká dětská kola a odrážedla Early Rider a Frog. Letos nám k naší radosti velmi poskočil i prodej koloběžek Mibo a Kostka.

Originální dětská odrážedla
Cyklospeciality – to jsou i originální dětská odrážedla

Vašim hlavním artiklem jsou různá kola a dětská odrážedla, proč jste sortiment rozšířil také o koloběžky?
Krok to byl celkem logický, jen potřeboval čas a lidskou kapacitu. Dobře můžete dělat jen věci, se kterými máte dobrou osobní zkušenost, kterým rozumíte a na které máte čas. Tak to bylo i s koloběžkami, museli jsme k nim „dozrát“. Ony byly v našem sortimentu vlastně vždy (například skládací švýcarské koloběžky Micro), protože tam logicky patří – koloběžka je velmi dobrý městský dopravní prostředek či skvělý nástroj pro účinnou rehabilitaci při problémech se zády. Nicméně to byly takové Popelky, na které nezbývalo moc času a sil. Průlom nastal, když jsme se domluvili na spolupráci s Petrem Mejsnarem, který je brněnský koloběžkový fanda a expert a který celý segment koloběžek v rámci Cyklospecialit zaštítil. To byl klíčový moment, abychom mohli zajistit fundovanou poradnu a odborný servis… Toto vše dnes máme, a tak můžeme držet i desítky koloběžek skladem a mít zákazníkům co nabídnout.

Čím se řídí výběr značek koloběžek, které nabízíte? Uvažujete přidat do nabídky i nějaké zahraniční koloběžkové značky?
V této fázi jsme vybrali dva stěžejní tuzemské výrobce koloběžek – Mibo a Kostka, protože víme, že jejich koloběžky jsou opravdu kvalitní a poctivě vyráběné u nás. Je dobré podpořit tuzemskou produkci, pokud ovšem za něco stojí. To platí i o koloběžce Sixteen – úžasné koloběžce pro město s letmým zavěšením kol z malosériové výroby Michala Homoly. Vzhledem k tomu, že jsme vlastně evropská koloběžková velmoc, nebylo nutné jít do importu jako u ostatního sortimentu, kde bohužel u nás příliš na výběr není. Výjimku tvoří u nás vyráběná městská kola holandské značky Cortina či kolekce Frape od značky Superior. Ale nějaké plány s rozšířením nabídky koloběžek máme, ale to bych asi předbíhal…

Interiér obchodu Cyklospeciality v Brně
Interiér obchodu Cyklospeciality v Brně

Jste ryze obchodní firma nebo je něco, co přímo vyrábíte, případně o tom uvažujete, protože vám to na trhu chybí?
To je pěkná otázka. Pravdou je že v současné fázi jsme víceméně obchodní a importní firma, nicméně designérská minulost ve mně intenzivně doutná a určitě by bylo s čím přijít, jen na to zatím nezbývá čas a síly. Přeci jen prodávat u nás výjimečný a ne zrovna levný sortiment není vůbec jednoduché. Přidáte-li k tomu navršenou byrokracii kupící se již od dob Marie Terezie, tak se člověk občas ptá sám sebe, zda to vše stojí za to a jestli by nebylo rozumnější nechat se někde „zaměstnat“. Nicméně rád tvořím něco nového a potřebuji svobodu, tedy dokud budou síly a nějak to půjde, tak to asi ještě vydržím. 🙂

Máte několik vlastních prodejen, může se vůbec prodej takových lahůdek, jaké nabízíte, obejít bez kamenné prodejny?
Toto je jeden z našich problémů. Klasické „cyklokrámy“ neumí naše zboží prodávat a často se ho i prodávat bojí, protože s tím nemají zkušenost a raději jdou svou zaběhanou cestou (i když třeba nikam dál nevede…). Na druhou stranu prodávat obecně kola přes internet je blbost. To platí i o dalších „špecích“, které v nabídce máme, protože skutečnou hodnotu člověk ocení, až to vidí, až to drží v ruce, nebo se na tom sveze. Takže jsme byli na rozcestí – co s tím? Vyústěním bylo spuštění vlastní sítě specializovaných prodejen a prodejniček CYKLOSPECIALITY, kde si mohou lidé v různých částech České republiky, ale i Slovenska věci vyzkoušet, „osahat“ a koupit. Některé prodejny jsou přímo v naší režii, další jsou provozovány formou „franšízy“. Pokud ale nejdete cestou hlavního proudu a slev a snažíte se prodávat kvalitu a výjimečné řešení, není to u nás cesta vůbec jednoduchá…

Bílá, oranžová, černá a červená  a spousta dalších barev
Bílá, oranžová, černá a červená… – skládačky jsou k mání v mnoha nádherných barvách

Překvapilo mě v kolika barvách výrobci stylová a skládací kola nabízejí. Přijde mi, že jsou mnohem odvážnější než výrobci koloběžek. Je o kola v různých barvách zájem nebo jsme konzervativnější než v zahraničí a spíš preferujeme klasické barvy, jako je černá a bílá?
Řekl bych, že jsme obecně konzervativnější, a to neplatí jen o koloběžkách. Například v Itálii se prodá 80 % všemožných barevných kombinací skládaček Brompton a jen 20 % černých a bílých – u nás je to přesně naopak. Nemyslím si ale, že by to bylo tak zlé – když kouknu u nás v krámě v Brně na stěnu s koloběžkami, je tam reflexní žlutá a oranžová, červená, tyrkysová, modrá nebo i skládací Mastr v transparentním laku… Ale je pravda, že výběr není závratný, na druhou stranu dohánět barevností nic moc osazení či kvalitu taky není řešení. Nicméně máme to v patrnosti a rádi bychom v sezóně představili nějaké limitované edice v nestandardních barvách. Bude to záležet taky na poptávce od koloběžkářů – prosím tedy, pokud bude nějaká anketa na naší koloběžkové stránce ZKUSKOLOBKU.CZ, abyste se do ní zapojili – jen tak se dozvíme, že má smysl udělat třeba závodnickou zelenou či perleťovou růžovou. 🙂

Čím vás čeští zákazníci překvapují? Je něco, co je pro český trh v této oblasti specifické? Máte srovnání, jsou čeští zákazníci jiní než třeba zákazníci v Anglii?
Tohle je záludná otázka a bude těžké na ni odpovědět, aniž bych se někoho nedotknul. Je to opět takové české černobílé – spousta lidí je z věcí a ze stylu našich obchodů nadšená a ocení, že se odlišujete od klasických „kolokrámů“. Na druhou stranu vás i lidé usadí a podotknou, že se nestydíte za sedlo chtít tolik peněz… Mám pocit, že obecně neumíme ocenit kvalitu, design a nadčasovost produktů. Ale to vychází i z tvrdé reality našeho hospodářství – řadu věcí si prostě nemůžeme dovolit. V tom je trh v Anglii nebo obecně na západě jiný. Lidé si mohou kvalitu dovolit, tak ji kupují. Pravidelně jezdím do Anglie na konferenci distributorů skládaček Brompton. Problémy a strategie, které se řeší na těchto trzích, jsou od našich diametrálně odlišné – u nás se řeší pouze cena…

Cyklospeciality - kola,  koloběžky, odrážedla a také doplňky...
Cyklospeciality – kola, koloběžky, odrážedla a také přilby Nutcase a jiné doplňky…

Líbí se mi i vaše netypická nabídka cyklo doplňků – originální zvonky, designové přilby Nutcase, sedla a brašny… Je o ně zájem nebo si zákazníci pořídí stylové kolo či koloběžku a doplňky až tak neřeší?
Cyklospeciality jsou taková mozaika kvalitních a designových věcí a celý mix funguje dobře. Řekl bych, že v sezóně víc frčí kola a koloběžky, před Vánoci zase ty drobnější „dárkoviny“ jako jsou zvonky, helmy, kožená sedla…

Zdá se, že nic originálního a speciálního vám není cizí – prodáváte originální kola, vytvořil jste český rekord Nejrychleji složitelné kolo, pořádáte výjimečný cyklofestival se závodem i pro koloběžkáře, provozujete půjčovnu koloběžek i koloběžkovou poradnu. Jaké jsou vaše další plány, co dalšího chystáte?
S tímto rozhovorem jste mě zastihla v době podzimních plískanic, kdy se řada cyklistických krámů „modlí“, aby přežily do jara… U nás to není tak dramatické, ale optimistické vize a plány se mě touto dobou také nějak vyhýbají. 🙂 V zimě se musíme připravit na jaro a věštit z „křišťálové koule“, co budou lidé chtít příští rok a v jakých barvách a to předobjednat atd. – tedy spousta rutinní práce a plánování objednávek. Novinky představujeme, když nás něco zajímavého osloví. Naposledy přibyly geniálně vymyšlené francouzské skládací helmy Overade, které jsem objevil na veletrhu Eurobike v Německu. Na příští rok bychom sortiment rádi doplnili o sportovní i univerzální skládací kola na velkých kolech a jednáme o další zahraniční značce skvělých kol. Ale víc zatím nechci prozrazovat…“

Děkuji za rozhovor.

Foto: archiv Cyklospeciality

3 komentáře

  1. DOBRY DEN.
    ZAJÍMALO BY MNE ZDA VÁS UŽ NĚKDO OSLOVIL, ZDA BY JSTE VÚBEC DOKÁZALI NA MÍRU VYTVOŘIT JEN HLÁVKO PRO LEFTY VIDLICI U KOLOBĚŽKY A JE JEDNO ZDA BY TO BYL ROZMĚR 26´´ ČI 27,5´´ NEBO 29´´ lefty cannondale je in. MYSLÍM TÍM, ŽE TO JDE! TAKOVÉ HLAVOVÉ SLOŽENÍ Z REDUKCÍ, lze VŽDY POKAŽDÉ jednoduše POUŽÍT na JAKOUKOLIV VIDLICI. OBRÁCENĚ TO totiž NELZE!:-)Dík ze info. Je to brnkačka kus hlavovové trubky vyměnit za větší?

  2. Hezký den, pane Janoušku,
    děkuji za Váš komentář – toto je ale nad mé síly… Zkusím se proto zeptat odborníků, snad budou vědět.
    Šárka

  3. Tak jsem, Michaeli, zapátrala – nejlepší prý bude, když se obrátíte na Michala Homolu, ten má s lefty řešením na koloběžkách bohaté zkušenosti. Mail na něj je: info@sixteen.cz.
    (S touhle nápovědou mi poradil Pavel Werner z Mibo, takže „Pavle, moc díky“. ) Šárka

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *