Na koloběžce po cyklostezce Bockl-Radweg

Neustadt_m_8_2015

Na projížďku po cyklostezce, která vede v místech, kde dříve jezdily parmí lokomotivy, jsem se těšila. Tip vyzkoušet Bockl-Radweg v Hornofalckém lese jsme sice dostali od známých – cyklistů – ale je to skvělé svezení i pro koloběžkáře.
Ta část trasy, kterou jsme otestovali, by letos v červenci oslavila 10. výročí, ale jednotlivé úseky cyklostezky jsou o trochu starší. První část cyklostezky byla zprovozněna už v roce 1999, kdy byly na původní 100 let staré železniční trati definitivně demontovány koleje. V roce 2005 byla cyklostezka dokončena a nyní tento cyklistický 52kilometrový pás vede z Neustadtu a.d.Waldnaab do Eslarnu. Je to skutečně „52km potěšení z jízdy po nejdelší cyklostezce na železniční trati v Bavorsku“, jak se píše v průvodcích.

Cyklostezka Block- Radweg
Začátek cyklostezky v Neustadtu – vlevo parkoviště, vpravo informační tabule

Vyzkoušeli jsme úsek Neustadt – Vohenstrauß a zpět. Tato část je asi 26 km dlouhá a vede po asfaltovém povrchu. Parkoviště pro osobní auta je přímo u nádraží v Neustadtu, parkovat zde můžete celý den zdarma, najdete zde také toalety a informační tabule s plánem a údaji k cyklostezce. Cesta začíná přímo u parkoviště, a to u brány firmy Bleikristallwerke Nachtmann a většinou vede po náspu bývalé železnice. Zpravidla je to lesem, nivami nebo mezi poli, případně prokličkujete ulicemi – cesta je vždy velmi dobře značená.
Je to příjemné svezení, zvlášť když si představíte, že tudy před časem supěla lokálka se dřevem nebo s výrobky ze sklářských brusíren. Trať to prý byla pomalá, naši trasu vlak zvládl za dvě a půl hodiny. Ani my jsme to s několika různě dlouhými přestávkami nezvládli rychleji, takže v rychlosti bychom si s vlakem asi nezadali… Jenže zatímco já švihala nohou, co to šlo (jasně, že jsem to chvílemi i trochu flákala), strojvůdce se nejspíš v pohodě kochal krajinou a nanejvýš té své mašince držel palce, aby náklad utáhla.

Výškový profil cyklostezky Block-Radweg
Výškový profil cyklostezky z informační tabule

Na trati je totiž nutné překonávat několik menších převýšení – přírodních vyvýšenin Horní Falce. Nebylo to sice žádné strmé stoupání, místy se to jen „nekonečně“ táhlo. Zvládnout se to ale na koloběžce dá a za tu trochu námahy to opravdu stojí.
Pokud s sebou budete mít mužský doprovod, který vám díky GPS bude neustále hlásit, co jste nastoupali a co vás ještě čeká, nejspíš ho, stejně jako já, brzy požádáte, zda by nemohl podávat trochu jiné informace. 🙂 Dokonce jsem v jednu chvíli vypustila větu: „Už to nechci vědět… kdybys byl kamarádka, tak mi tohle vůbec nehlásíš… a říkáš mi, jak se nám krásně jede…“ Jenže kamarádku jsem s sebou neměla a co víc, po chvíli jsem stejně chtěla vědět, jestli ještě stoupáme… 🙂 Muž by řekl… „no, žena – prostě neví, co chce…“

Bývalé nádraží ve Flossu
Bývalé nádraží ve Flossu

Cestou mě okouzlily zejména bývalé nádražní budovy, kolem kterých cyklostezka vede a železniční artefakty (kolejnice, výhybky atd.), které tvoří v některých místech stylovou dekoraci. Žádné hrady a zámky či jiné pamětihodnosti přímo u cyklostezky nenajdete (to musíte vyrazit do okolí), ale zastavte se například u naučné Zahrady smyslů ve Flossu, kolem které cyklostezka vede. Vstup je volný, tak určitě nakoukněte… Možná vás něčím mile překvapí a třeba i nečekaně vypustíte: „Jéééé“.
A pak se také zastavte ve městě Vohenstrauß. Pro nás to byla cílová stanice, ve které jsme se otáčeli a mířili zpátky. Ale i když jedete někam dál, z cyklostezky tady určitě odbočte doprava a jeďte nahoru na náměstí. Okoukněte renesanční radnici nebo se vydejte k zámku a určitě si v kavárně uprostřed náměstí dejte kávu, zákusek či zmrzlinu. Dosud mám pocit, že jsem lepší kávu ještě neochutnala. 🙂
Cesta zpátky do Neustadtu je hóódně příjemným svezením, i když… sice se moc nenadřete, ale když to dlouho jede samo, je to trochu nuda.

52km projížďka po Bockl-Radweg byla takovou nádhernou ochutnávkou – určitě bych někdy chtěla projet cyklostezku celou, až do Eslarnu. Od tamtud totiž jezdí kyvadlová přeprava, takže zpátky k autu do Neustadtu se lze vrátit cyklobusem (vhodné předem bezplatně rezervovat).
Turistické centrum také doporučuje několikadenní túru Hornofalckým lesem – 156km trasu z Neustadtu do Neustadtu – přes Eslarn, Nabburg, Weiden. V této oblasti je velké množství ubytovacích možností, najdete zde půjčovny a opravny jízdních kol, a dokonce stanice, kde půjčují elektrokola a vyměňují baterie. To nás, koloběžkáře, sice příliš nezajímá, ale nikdy nevíte, s kým se na výlet to této oblasti vydáte.

Cyklostezka a řešení přejezdů přes silnici
Cyklostezka a řešení přejezdů přes silnici

Cyklostezka, zejména námi vyzkoušený 26km úsek, je totiž díky asfaltovému povrchu vhodná i pro bruslaře, sportovce na koloběžkových lyžích a mohou na ní bez problémů jezdit i lidé na invalidním vozíku. Možností jak, na čem a s kým tento kraj procestovat je tedy nespočet.
Celá cyklostezka je vybavena informačními tabulemi a údaji o vzdálenostech, včetně infromací o možnostech napojení na dálkové cyklotrasy. Po přeshraniční Cyklostezku přátelství lze dojet až do Stříbra a Plzně, po Panevropské cyklotrase dokonce až do Prahy nebo druhým směrem – po této dálkové cyklotrase až do Paříže.

Co vás možná také potěší je, že Turistické centrum Hornofalcký les vydalo mapu celé trasy s řadou praktických informací také v češtině. Získáte ji například v turistickém centru ve Weidenu a jiných městech v okolí. Informace také najdete i na www.bocklweg.de, kde je dokonce mapa v češtině volně ke stažení (zde).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

WordPress spam blocked by CleanTalk.