Pozor na stupátko!

stupátkoNebo bych spíš měla napsat pozor na obrubníky, nerovnosti, přechody mezi silnicí a chodníkem, v lese pak na kořeny a kameny… Pro koloběžkáře na nich číhá nečekané nebezpečí. 

Koloběžka má stupátko, tedy střední část rámu mimořádně nízko. Je to jen několik centimetrů nad zemí, a tak občas „podvozkem“ škrtnete o terén. Zejména zpočátku není o škrtnutí nouze, časem budete ostražitější a terén lépe odhadnete.

Když se mi to stalo poprvé,  div že jsem koloběžku neotáčela břichem vzhůru a neošetřovala bolístky. Znáte to, když je něco nové, s každým škrábancem trpíte. Teď už to celkem zvládám, i když se jí vždycky dlouze omlouvám. Na druhou stranu to už teď nebývá často, na trase, kde jezdím často, znám snad všechny záludnosti.

Při jízdě doporučuji dávat pozor i na malé obrubníky a na obrubníky s nájezdem. Tam se to odhaduje nejhůř, vypadá to, že bez potíží najedete a nahoře zůstanete viset. Samozřejmě, že během jízdy v nejvyšším místě obrubníku nezůstanete stát, ale koloběžka si z toho odnese něpěkné šrámy a vám hrozí karambol. Preventivně proto koloběžku v takových místech přenáším. A nebo, pokud je to na trase, kam se budu vracet, nejprve koloběžku přes takové místo posouvám kousek po kousku a kontroluju, zda se místo dá přejet nebo skutečně je přenášení či alespoň přizvednutí nezbytné.

stupátko
Zdánlivě malý obrubník koloběžka nepřejede

Při přenášení dávejte pozor i sami na sebe. Koloběžku je nejjednodušší a nejrychlejší přenášet za řidítka – prostě ji nadzvednu a překážku překonám. Někdy sice zadní kolo udržuje kontakt s terénem, takže ji nadlehčenou jen převezete, při vyšší překážce nezbývá než ji zvednout výš. A tady číhá nebezpečí!  Koloběžka se mi v takové chvíli vždy v řidítkách pootočí a rám koloběžky mě břinkne do nohy. Do té, co je hnedle vedle. Je úplně jedno, jestli se koloběžka trefí do lýtka, holenní kosti či do kotníku. Bolí to. A dost. Takže se tomu snažím předejít a při zvedání koloběžky na tuto chvíli číhám. Vím, že se koloběžka pootočí, zvedám ji raději pomaleji a snažím se držet nohu co nejblíž rámu. Pak není náraz tak silný a nebolí.

A proč je tedy stupátko tak nízko? Z jednoduchého důvodu, při jízdě neustále stojná noha dřepuje. Pokud byste museli odrazovou nohu spouštět k odrazu z větší výšky, tedy ze stupátka, které je vysoko a neškrtá o nerovnosti, pak by stojná noha dělala nejen podřepy, ale pořádně hluboké dřepy a byli byste mnohem dříve a mnohem víc unavení.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *