Pro duše cyklistů i všech koloběžkářů

Možná už jste ji také viděli nebo dokonce použili. A určitě vám ve chvílích, kdy jste potřebovali nafoukat nebo doufoukat gumy udělala velkou radost. Řeč je o cyklopumpě, ale ne ledajaké, je to totiž cyklopumpa, která je veřejně přístupná.

Veřejné cyklopumpy se poprvé objevily asi před dvěma lety v Hradci Králové a od té doby se objevují další v různých městech po celé republice. Najdete je také ve Smiřicích, v Ostravě Zábřehu, Třinci, v Poděbradech, Jihlavě, Českých Budějovicích, Kolíně, v Praze na náplavce…
Možná se vám taková veřejně přístupná pumpa zdá zbytečná, ale ve městech, kde cyklistice fandí, kde kolo patří k častému dopravnímu prostředku, nebo kde jsou frekventované cyklostezky, může být určitě praktickou součástí městského mobiliáře. A hodí se i nám, koloběžkářům. Nebo vám se nikdy nestalo, že jste měkčí gumy svého přibližovadla zaregistrovali až někde v půli cesty a jako naschvál jste pumpičku zapomněli doma?

Pomocí veřejné cyklopumpy dohustíte pneumatiky nejen kol, ale také koloběžek i kočárků
Pomocí veřejné cyklopumpy dohustíte pneumatiky nejen kol, ale také koloběžek, kočárků, invalidních vozíků…

Co je veřejná pumpa?
Veřejná cyklopumpa je úplně obyčejná manuální pumpa k dohuštění pneumatik, prostě zvětšená verze pumpičky, kterou s sebou obvykle vozíte nebo máte doma. Je uživatelsky nenáročná, je vybavena tzv. multifunkční hlavou, takže by měla pasovat na všechny typy ventilků. Bez potíží lze tedy dofouknout pneumatiky jízdních kol, koloběžek, různých dětských přibližovadel, kočárků a invalidních vozíků. Pumpy najdete u úřadů, knihoven, nádraží, cyklostezek… A bývají k dispozici 24 hodin denně, takže ať vyjedete v jakoukoli denní či noční dobu, je vám pumpa k dispozici.

V souvislosti s tímto skvělým nápadem jsem oslovila pana Ing. Karla Šimonka, pracovníka dopravní koncepce oddělení architektury a regulace z Magistrátu v Hradci Králové, abych se zeptala na několik otázek. Ostatně Hradec Králové byl prvním městem, kde se cyklopumpa objevila. A pokud byste se do zřízení veřejné pumpy tam u vás rádi pustili nebo její instalaci iniciovali, mohou pro vás být tyto informace užitečné.

Veřejná cyklopumpa "Pro cyklistovu duši"
Veřejná cyklopumpa „Pro cyklistovu duši“

Co vás vedlo k tomu pumpy v Hradci Králové zřídit, kdo stojí za tímto nápadem?
S nápadem zřídit ve městě veřejné cyklopumpy přišel pan Rudolf Bernart, investor první parkovací věže pro kola u nás. Jeho Systematica s.r.o. kromě parkovacích věží navrhla a vyrábí i veřejné pumpy „Pro cyklistovu duši“. A jeho nápad se nám líbil.
V současné době v Hradci najdete dvě takové pumpy a zdá se, že to inspirovalo i další – u jednoho nového obchodního centra se vedle stojanů pro kola objevila celá servisní jednotka pro cyklisty včetně další cyklopumpy.

Montáž veřejné cyklopumpy v Hradci Králové
Montáž veřejné cyklopumpy v Hradci Králové

Jak bylo složité pumpy u vás ve městě prosadit a kdo jejich realizaci financoval?
Rozjet tuto myšlenku nebylo až tak těžké a pomohla tomu paradoxně i někdy neochota nechat napumpovat jízdní kolo u čerpacích stanic. Vzhledem k tomu, že je Hradec Králové městem, kde je cyklistika velmi rozšířená a kola jsou u nás pro většinu lidí dopravním prostředkem, na kterém jezdí do práce, na nákupy apod., zdálo se nám zřízení pump velmi praktické. Považujeme je za další z mnoha kroků vedoucích ke zlepšení podmínek pro cyklistickou dopravu ve městě. Pro představu, v době realizace (tedy asi před 2 lety) nás jedna pumpa u magistrátu vyšla cca na 22 000 Kč – jednalo se o náklady na vývoj, výrobu, infodesku, potisk, montáž, servis. Celá sestava se totiž skládá nejen z pumpy, ale i opěrného zábradlí s reklamním polepem. Nákup pumpy u magistrátu šel z rozpočtu města.

Veřejná cyklopumpa u parkovací věže Biketower v Hradci Králové
Veřejná cyklopumpa u parkovací věže Biketower v Hradci Králové

Kolik pump v Hradci Králové máte? A jaký je ohlas?
V současné době jsou v provozu dvě tyto pumpy (jedna u magistrátu města a druhá u parkovací věže pro kola u vlakového nádraží). Třetí je pak u obchodního centra a zřejmě se podobní pomocníci pro cyklisty objeví i na dalších místech. Předběžně uvažujeme o dalších (např. v centru města, u větších cílů či křižovatek dopravy apod.) Ohlasy jsou vesměs dobré, zatím jsme řešili pouze tzv. „porodní i trochu provozní bolesti“ – jako např. doplnění informací o tom, jak se k pumpě přistavuje kolo, objevily se i dotazy, jak se nastavuje ventilek atd. Vandalismus jsme naštěstí zatím nezaznamenali, možná pomohlo, že jsou pumpy v dosahu městských kamer, což jsme od začátku medializovali.
Co je však určitě potřebné, je zajistit i pravidelný servis a údržbu – někdy dojde k provozním problémům díky neopatrné manipulaci a je škoda nebo spíše nejde, aby díky tomu pumpa delší dobu nefungovala. V každém případě po dvou letech provozu už můžeme říci, že se v Hradci Králové pumpy osvědčily a zřízení dalších na jiných místech města určitě podpoříme.

Foto: archiv Magistrátu města Hradce králové

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

WordPress spam blocked by CleanTalk.